فناوری اطلاعات نرم افزار

در خرید انتی ویروس دقت کنید | انتی ویروس های تقلبی

tranquilnet-The-Danger-of-Contracting-Computer-Viruses-blog

در خرید انتی ویروس دقت کنید | انتی ویروس های تقلبی

به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ امیر صفری در کارگاهی با عنوان امنیت سایبری با بیان اینکه یکی از تهدیدات رایج و مهم سایبری باج افزارها هستند، اظهار کرد: بالغ‌بر ۴۰ درصد این تهدیدات بعد از باج‌گیری حاضر به تسلیم کلید به قربانی نشده‌اند.

وی فروش ضد بدافزارهای جعلی و تقلبی را از دیگر تهدیدات موجود در بازار ایران دانست و ابراز کرد: این موضوع بسیار رایج شده و کاربران هم به‌اشتباه براثر تبلیغات گسترده یک برند اقدام به خرید ضدبدافزار جعلی کرده و سیستم شان را به خطر می‌اندازند.

این کارشناس امنیت اطلاعات افزود: جالب است بدانید برخی باج افزارها حتی تا صد میلیون تومان از قربانیان دریافت کرده اما کلید را تحویل نداده است; علی‌رغم اینکه آنتی‌ویروس‌های بسیاری در کشور فعال است.

او خاطرنشان کرد: کلیه پلتفرم‌ها ازجمله ویندوز، اپل، بلک‌بری و… در معرض خطر هستند اما میزان آسیب‌زا بودن این پلتفرم‌ها متفاوت است. اینکه گفته شود لینوکس امن است اصلا این‌گونه نیست بلکه هزینه تأمین امنیت و ایمن‌سازی آن از ویندوز هم بیشتر است.

وی درباره نحوه استفاده از آنتی‌ویروس‌ها گفت: همه ضدبدافزارها نیاز به به‌روزرسانی حداقل ماهی یک‌بار دارند لذا حتی‌الامکان باید از اطلاعات موجود روی سیستم همواره نسخه پشتیبان داشته باشیم تا در صورت بروز سانحه با مشکلی مواجه نشویم.

این کارشناس امنیت اطلاعات با بیان اینکه اغلب کاربران می‌دانند باید از آنتی‌ویروس استفاده کنند، اظهار کرد: معیارهای انتخاب آنتی‌ویروس خوب باید برند خوب، انتخاب مدل آنتی‌ویروس براساس نیاز، داشتن ویژگی‌های بیشتر و امنیتی‌تر، داشتن پسورد منیجر و سرویس پشتیبان گیری ابری باشد.

وی افزود: علاوه بر این آنتی‌ویروس‌های معتبر زمان آپدیت دوره‌ای و منظم دارند.

او درباره تست‌های مقایسه‌ای بین ضدبدافزارها گفت: تست‌های مقایسه‌ای قابل استناد و معیار مناسبی برای انتخاب نیستند. اغلب تست‌ها به شکل معیارهای سلیقه‌ای است و نمی‌شود به آن‌ها استناد کرد.

صفری درباره بحث سانسور و دست‌کاری اخبار در حوزه آنتی‌ویروس‌ها گفت: ویروس فلیم را شرکت prevx کشف کرد اما کسپراسکی با ابزار رسانه‌ای به نام خود زد. ویروس مینی فلیم را هم ترند میکرو شناسایی کرد که بازهم کسپراسکی به نام خود مطرح کرد.

وی با انتقاد از اینکه خلأ کارشناسی در رسانه‌ها باعث شده تا اشتباها برندهایی به‌عنوان سبک‌ترین آنتی‌ویروس دنیا مطرح شود، گفت: وب روت سبک‌ترین آنتی‌ویروس دنیا هست اما هیچ خبری در ارتباط با آن در رسانه‌ها نیست.

او افزود: بیشتر اخبار حوزه تهدیدات سایبری توسط واحد تبلیغاتی یک برند ضدبدافزار در کشور منتشر می‌شود و متأسفانه رسانه‌ها هم به دلیل عدم آگاهی از این حوزه تخصصی و مهم، در مسیر تبلیغات کسپراسکی قرار می‌گیرند.

وی افزود: همین اتفاق در ارتباط با ویروس دوکو هم که توسط مکافی کشف شد افتاد و بازوی تبلیغاتی آن شرکت به نام خود زد.

صفری درباره چرایی انجام این تبلیغات کاذب عنوان کرد: پرهیز از رشد صحیح دانش کاربرها و همچنین آشنا شدن شرکت‌ها با برند این کارها صورت می‌گیرد. برخی برندهای ضدبدافزار موجود در بازار کشورمان اصلا فروش بین‌المللی ندارند و لذا حاضر هستند دست به هر کاری بزنند تا سهمی از بازار به دست آورند.

ارسال نظر